ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΤΑP (TRANS ADRIATIC PIPELINE).

//ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΤΑP (TRANS ADRIATIC PIPELINE).
aaac7ba9a1_1

Έργο

Πελάτης: Trans Adriatic Pipeline (TAP) AG

Τοποθεσία: ΕΛΛΑΔΑ

Κατηγορία Μελέτης: Τοπογραφικές (16)

Η ΓΑΙΑ Α.Ε. ΜΕΛΕΤΩΝ ως μέλος της κοινοπραξίας TOPMAPS (ΓΑΙΑ Α.Ε., ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΕΤΜ Ε.Ε., GEOMATICS Α.Ε.) ανέλαβε την μελέτη κτηματογράφησης και εκπόνησης μελέτης κτηματολογίου για τις ανάγκες υλοποίησης του Έργου κατασκευής του Αδριατικού αγωγού φυσικού αερίου TAP, Trans Adriatic Pipeline.

Ο αγωγός φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline – TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ελλάδα και την Αλβανία και διαμέσου της Αδριατικής θάλασσας στην περιοχή της νότιας Ιταλίας Puglia και θα επεκταθεί περαιτέρω προς τη Δυτική Ευρώπη. Το Έργο αποσκοπεί στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, καθώς και στην διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού φυσικού αερίου για τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο TAP σχεδιάζει να ανοίξει ένα νέο νότιο διάδρομο φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και μία νέα αγορά για το φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας. Το Έργο έχει σχεδιαστεί για να αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς 10 έως 20 bcm / έτος.

H μελέτη που εκπονείται από την Κοινοπραξία περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των υφιστάμενων κτηματολογικών δεδομένων στην Ελλάδα στις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει ο αγωγός για τις ανάγκες υλοποίησης του Έργου κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline – TAP προκειμένου να συλλεγθούν, γεωαναφερθούν και ψηφιοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα υφιστάμενα κτηματολογικά δεδομένα που είναι απαραίτητα για τα επηρεαζόμενα καταγραφικά δικαιώματα, στο πλαίσιο της κατασκευής του TAP. Επίσης, έχει σκοπό να δημιουργήσει Κτηματολογική Βάση Δεδομένων ή να επαληθεύσει και να ενημερώσει την υπάρχουσα κατάσταση του Κτηματολογίου, αν υφίσταται, σχετικά με τα απαραίτητα στοιχεία για τα δικαιώματα και τους δικαιούχους που επηρεάζονται.
Η Εταιρεία μας ως μέλος της Κοινοπραξίας TOPMAPS, η οποία έχει αναλάβει την επικαιροποίηση των κτηματολογικών δεδομένων σε όλη τη ζώνη διέλευσης του αγωγού TAP στην Ελλάδα, πραγματοποίησε σειρά επαφών με τους κατοίκους και τους αρμόδιους φορείς στα πλαίσια δημόσιας διαβούλευσης και ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών.
Επίσης, η Εταιρεία μας πραγματοποίησε δημόσιες συναντήσεις και εκδηλώσεις σε δήμους και κοινότητες που εμπλέκονται και συγκεκριμένα στις 23/9/2013 στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, στις 14/9/2013 στην Ηράκλεια Σερρών, στις 01/10/2013 στο Χρυσό Δήμου Εμμανουήλ Παππά Σερρών, στις 30/9/2013 στη Προσοτσάνη Δράμας και στις 03/10/2013 στο Καλαμπάκι Δράμας.
Στις συναντήσεις αυτές παρουσιάστηκε το Έργο της Εταιρείας, οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν καθώς και το χρονοδιάγραμμα εκπόνησης του Έργου για την ολοκλήρωση της επικαιροποίησης των κτηματολογικών δεδομένων στις συγκεκριμένες περιοχές, διαδικασία η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2013 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του επόμενου έτους.
Από τις 13-11-2013 έως 24-12-2013 λειτούργουν τα Γρ. Κτηματογράφησης και τα Information spots για πληροφορίες για την επικαιροποίηση των Κτηματολογικών Δεδομένων και παραλαβή των Δηλώσεων Ιδιοκτησίας.(Επηρεαζόμενοι Δήμοι: Ωραιόκαστρο, Λαγκαδάς, Ηράκλεια, Ν. Ζίχνη, Προσοτσάνη, Αμφίπολη, Δοξάτο).
Στις 31-12-2015 ολοκληρώθηκε η διαδικασία της επικαιροποίησης των κτηματολογικών δεδομένων και μέχρι τις 31-03-2016 συνεχίζονται οι διαδικασίες απόκτησης της Γης.

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Ο Αδριατικός Αγωγός Αερίου θα ξεκινήσει από τους Κήπους στα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία όπου θα διασυνδεθεί με τον Trans Anatolian Pipeline (TANAP). Από εκεί ο TAP θα διασχίσει την επικράτεια της Ελλάδας και της Αλβανίας από τα ανατολικά προς τα δυτικά μέχρι την ακτή της Αδριατικής. Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού ξεκινά κοντά στην αλβανική πόλη Fier και διασχίσει την Αδριατική για να συνδεθεί στο ιταλικό σύστημα μεταφοράς που λειτουργεί η SNAM ReteGas. Η διαδρομή του TAP θα έχει μήκος περίπου 870 χλμ. (κατά προσέγγιση: Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 210 χλμ., υποθαλάσσιο τμήμα στην Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ., Ιταλία 5 χλμ.). Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει ο TAP θα είναι τα 1.800 μέτρα στα αλβανικά όρη, ενώ το βαθύτερο σημείο που θα υποδεχτεί το υποθαλάσσιο τμήμα θα είναι τα 810 μέτρα.

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ο Αδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline – TAP) έχει όλα τα προσόντα για να γίνει ο αγωγός που θα ανοίξει το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου. Προσφέρει την πιο σύντομη και άμεση διαδρομή προς τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές και την πιο ανταγωνιστική τιμή προσφοράς φυσικού αερίου. Προκειμένου να αξιοποιηθεί στο έπακρο ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, είναι απαραίτητο αυτός ο ενεργειακός δίαυλος να προσεγγίζει όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές ευρωπαϊκές αγορές και πολλούς καταναλωτές. Η Ιταλία, η αγορά προορισμός για τον Αδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου, προσφέρει υψηλή ρευστότητα, ιστορικά ελκυστικές τιμές φυσικού αερίου και εξαιρετικές προοπτικές για τη μεταφορά φυσικού αερίου περαιτέρω στη Δυτική Ευρώπη. Στο σημείο κατάληξής του στη Νότια Ιταλία, ο αγωγός TAP θα συνδεθεί με το εθνικό δίκτυο της εταιρίας Snam Rete Gas που δραστηριοποιείται στη μεταφορά φυσικού αερίου και θα είναι σε θέση να φτάσει το εικονικό εμπορικό σημείο από το οποίο θα μπορούν να προσεγγιστούν όλοι οι έξοδοι φυσικού αερίου. Ο αγωγός TAP θα επιτρέψει επίσης στο φυσικό αέριο της Κασπίας να φτάσει τις αναπτυσσόμενες αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στην Αλβανία, ο TAP δεσμεύεται να υποστηρίξει τη χώρα με την προώθηση της ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου, συνδέοντάς την με τα περιφερειακά δίκτυα. Έχουν, επίσης, συναφθεί αρκετές συμφωνίες με διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και άλλες κυβερνήσεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, παρέχοντας στον αγωγό TAP τη δυνατότητα να συνδεθεί με σχεδιαζόμενους αγωγούς, όπως τον Αγωγό Ιονίου Αδριατικής και τον Ενεργειακό Δακτύλιο Δυτικών Βαλκανίων. Κατά συνέπεια, η Αλβανία, η Σλοβενία, η Κροατία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο μπορούν όλοι να επωφεληθούν από το κοίτασμα φυσικού αερίου Shah Deniz. Είναι σημαντικό ότι ο αγωγός TAP θα μπορέσει να προσφέρει στη Βουλγαρία μια νέα πηγή φυσικού αερίου με τη σύνδεσή του με υφιστάμενες ή προβλεπόμενες υποδομές.

Οικονομική αποδοτικότητα

Το επιχειρηματικό μοντέλο του αγωγού TAP βασίζεται στην προσφορά της οικονομικότερης λύσης για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και έχει αναπτυχθεί έτσι ώστε να ικανοποιεί τα κριτήρια που έχουν τεθεί από την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Shah Deniz. Βασίζεται αποκλειστικά σε ιδιωτικά κεφάλαια και διαθέτει αποτελεσματικό σχεδιασμό που θα προσφέρει ιδιαίτερα ανταγωνιστικά τέλη μεταφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι τα ανταγωνιστικά έργα δεν θα επιδοτηθούν από κρατικούς πόρους.

Τεχνική αρτιότητα

Ο αγωγός TAP είναι προϊόν κορυφαίου επιπέδου τεχνογνωσίας, εμπειρίας υποδομών και διαχείρισης πόρων. Οι μέτοχοί μας κατέχουν ηγετικές θέσεις στον τομέα των κατασκευών, έχοντας αναπτύξει χερσαίους και υποθαλάσσιους αγωγούς μήκους άνω των 20.000 χλμ. ανά τον κόσμο. Χάρη σε αυτή μας την εξειδίκευση είμαστε σε θέση να παραδώσουμε το Έργο εγκαίρως και σύμφωνα με τις προδιαγραφές καθώς και σύμφωνα με τα υψηλότερα διεθνή πρότυπα που έχουν υιοθετηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και άλλα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Δυνατότητα επέκτασης

Η ιστορική πορεία της ανάπτυξης της ευρωπαϊκής υποδομής φυσικού αερίου υπογραμμίζει τη σημασία κατασκευής έργων που ανταποκρίνονται στην εξέλιξη της ζήτησης και των εμπορεύσιμων αποθεμάτων φυσικού αερίου. Με βάση την ευρεία συναίνεση που έχει επιτευχθεί από πλευρά του κλάδου, προς το παρόν οι μοναδικές διαθέσιμες ποσότητες φυσικού αερίου είναι αυτές που προέρχονται από το κοίτασμα του Shah Deniz ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν. Αρχικά ο TAP προβλέπει τη μεταφορά 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από τη δεύτερη φάση ανάπτυξης του κοιτάσματος φυσικού αερίου Shah Deniz που έχει προγραμματισθεί να τεθεί σε λειτουργία το 2018.

Η συντομότερη διαδρομή και η μεγάλη διάμετρος του αγωγού TAP καθιστούν δυνατή την επέκταση της μεταφορικής ικανότητάς του ώστε να εξυπηρετήσει τη μεταφορά επιπρόσθετης ποσότητας όταν τεθεί σε λειτουργία. Για να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα του αγωγού δεν θα απαιτηθούν περαιτέρω κατασκευαστικές εργασίες.

Πηγή: www.trans-adriatic-pipeline.com